Πως να διαλέξεις το σωστό καθηγητή φωνητικής

2015-06-02 17.32.51

Eχεις δει ένα από τα πολλά τηλεοπτικά σόου όπως το Greek Idol, το The Voice, ή το X-Factor, και έχεις αποφασίσει ότι το τραγούδι είναι το πάθος σου. Θα ήθελες να είσαι κάποια μέρα σε μια από αυτές τις εκπομπές, ή ίσως να τραγουδάς μπροστά σε πολύ κόσμο με την μπάντα σου η την ορχήστρα σου. Βγαίνεις έξω ένα βράδυ και τραγουδάς σε ένα χώρο Καραόκε, και λαμβάνεις από απογοητευτικά ως κολακευτικά σχόλια από τους ακροατές σου. Είσαι ήδη επαγγελματίας και τραγουδάς μπροστά σε κόσμο αλλά κάθε φορά που τελειώνεις σε πονάει ο λαιμός σου και έχεις χάσει τις δυνατότητες που είχες παλία η οι επιδόσεις σου έχουν ένα συγκεκριμένο ταβάνι και θεωρεις οτι δεν μπορείς να το περάσεις. Ποιο είναι το επόμενο βήμα;

Ένα καλό επόμενο βήμα είναι να επενδύσεις σε μαθήματα φωνητικής. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το τραγούδι είναι ένα φυσικό δώρο και ότι είτε το έχεις είτε όχι. Αυτό δεν είναι ομως η μοναδική αλήθεια. Η διαδικασία είναι βελτιωτική. Ανεξάρτητα από το ποιά είναι η αφετηρία σου,η βελτίωση και η καλυτέρευση είναι σίγουρη. Βέβαια,διαφορετικό χρόνο και προσπάθεια χρειάζεται να φτάσει κανεις, πχ, απο το 6 στο 10 και διαφορετικο από το 2 στο 10,αλλά όλα είναι στο χέρι σου! Πόσο το θέλεις και πόσα είσαι διατεθημένος να κάνεις γι αυτό που αγαπάς.

Σωστή και πλήρης γνώση του αντικείμενου

Ο σωστός καθηγητή φωνητικής έχει την γνώση των δυο φωνών (στηθική φωνή η chest voice και η εγκεφαλική φωνή η head voice) και την τεχνική της γεφύρωσης τους (φωνή της μίξης η mix voice). Υπάρχουν πολλοί καθηγητές φωνητικής που χρησιμοποιούν και διδάσκουν μόνο την στηθική φωνή (chest voice) και υποστηρίζουν οτι η φωνή είναι μια και αυτός είναι ο σωστός τρόπος χρησιμοποίησης της. Αυτό απέχει πολύ από την αλήθεια και θα πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός στην επιλογή καθηγητή. Είναι πολύ εύκολο να ξεγελαστείς καθώς πολλοί από τους καθηγητές με τη συγκεκριμένη νοοτροπια εργάζονται σε επώνυμα ωδεία και έχουν ένα ισχυρό κύκλωμα που τους υποστηρίζει.

Κλασσικό και σύγχρονο τραγούδι

Ενα επίσης πολύ σημαντικό θέμα είναι το είδος της μουσικής που θέλεις να τραγουδίσεις. Εαν επιλέξεις να τραγουδίσεις κλασσικό τραγούδι θα απευθυνθείς σε καθηγητή κλασσικού τραγουδιού η μονωδίας. Εαν θέλεις να τραγουδίσεις σύγχρονο τραγούδι (pop,rock,jazz,rnb,εντεχνο,ελαφρολαικό,metal κα) θα απευθυνθείς σε καθηγητή συγχρόνου τραγουδιού. Υπάρχουν αρκετοί καθηγητές που έχουν σπουδάσει κλασσικό τραγούδι και υποστηρίζουν ότι η τεχνική που διδάσκουν είναι η βάση και οτι μπορέι να χρησιμοποιηθεί και στο σύγχρονο. Αυτό είναι μεγαλή ανακρίβεια γιατί η φωνή χρησιμοποιείται εντελώς διαφορετικά στο κάθε είδος τραγουδιού. Τα μέρη και οι δομές  του φωνητικού οργάνου σχηματίζονται και αναπτυσονται συγκεκριμένα από το κάθε ρεπερτόριο. Ανέξάρτητα από το τι υποστηρίζουν λοιπόν άνθρωποι που απλά κοιτάνε το συμφέρον τους και την επιβίωση τους, ο τρόπος να διαλέξεις καθηγητή έχει άμεση σχέση με το είδος της μουσικής που αγαπάς.  (Το κλασσικό τραγούδι είναι ένα πολύ σπουδαίο είδος μουσικής με πολλές εξειδικευμένες γνώσεις. Ομως το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων που θέλουν να τραγουδίσουν,ενδιαφέρεται για το σύγχρονο τραγουδι. Αυτό έχει σαν συνέπεια το γεγονός ότι οι ανθρωποι που ασχολούνται με το κλασσικό τραγούδι θέλουν να αποκτήσουν μαθητές από αυτό το κομμάτι,διαδίδοντας ότι η τεχνική είναι μια για όλα τα είδη και ότι οι καθηγητές συγχρόνου τραγουδιού έχουν ελλειπής γνώσεις. Αυτό είχε μια βαση καθώς οι πρωτοι καθηγητες συγχρόνου τραγουδιού,πλην ελαχίστων εξαιρέσεων,είχαν όντως περιοροσμένες γνώσεις αλλά στην εποχή μας τα πράγματα έχουν αλλάξει κατα πολύ. Με την προυπόθεση φυσικά του να επιλέξεις τον σωστό καθηγητή φωνητικής με τις επαρκείς γνώσεις,πράγμα που ήταν η αφορμή να γραφτεί και το συγκεκριμένο άρθρο)

Πραγματικός καθηγητής φωνητικής

Χρειαζεται να επιλέξεις κάποιον πραγματικό καθηγητή φωνητικής και όχι κάποιον που ασχολήθηκε με την φωνή από ανάγκη ενώ η ειδικότητα του είναι άλλου είδους.Υπάρχουν αρκετοί μουσικοί η καθηγητές θεωρητικών που έχουν βαφτιστεί καθηγητες φωνητικής. Οταν πας για μάθημα σε ρωτάνε αν έχεις κάνει solfege. Ακολούθως σου κάνουν συνεδρίες που κανονικά θα έπρεπε να τις πληρώνεις αν είχες επιλέξει να κάνεις θεωρία της μουσικής η «ακουστικά» όπως ονομάζουν το συγκεκριμένο μάθημα στα ώδεια. Αυτό είναι ένα σημαντικό μαθημα για την καλυτέρευση σου και θα βοηθήσει,αλλά δεν είναι μάθημα φωνητικής και εσύ για αυτό ενδιαφέρεσαι πρωτίστως. Ενας πραγματικός  καθηγητής φωνητικής θα σου κάνει ένα εξειδικευμένο σετ ασκήσεων φωνητικής. Αυτό περιλαμβάνει την ανακάλυψη,την θεμελίωση και την γεφύρωση των δύο φωνών. Επίσης, την εκγύμναση και έλεγχο των φωνητικών χορδών καθώς και όλων των δομών που συμμετέχουν στη φώνηση.  Το επόμενο βήμα είναι να εφαρμόσεις αυτες τις τεχνικές, νότα προς νότα και στο τραγούδι. Οτιδήποτε άλλο πέραν αυτού,μπορεί να είναι κάτι που χρειάζεσαι αλλά δεν ειναι μάθημα φωνητικής.

Tα μαθήματα φωνητικής είναι ιδιαίτερα
 
Και τέλος ένα πολύ σημαντικό θέμα που έχει πάρει έκταση στις μέρες μας λόγω και της οικονομικής κρίσης. Τα ομαδικά μαθήματα! Συνήθως οι σχολές, και πιο πολύ οι δραματικές σχολές, συνηθίζουν να προσλαμβάνουν καθηγητές, τις περισσότερες φορές εγνωσμένης αξίας. Ο σκοπός είναι να τους βάζουν να κάνουν ομαδικά μαθήματα για να μειώσουν το κόστος και να έχουν «το τερπνό μετα του οφελήμου». Το θέμα είναι ότι το μάθημα φωνητικής από τη φύση του δεν μπορεί να γίνεται ομαδικα. Ο κάθε άνθρωπος,η κάθε φωνή,είναι ένα ιδιαίτερο,ξεχωριστό όργανο με διαφορετική ανατομία,φυσιολογία,δυνατότητες. Επομένως χρειάζεται ίδιαίτερη αντιμετώπιση,ίδιαίτερες ασκήσεις ανάλογα με τον τύπο φωνής, τα μουσικά και φυσικά γνωρίσματα καθώς και την προσωπικότητα του μαθητή. Με λίγα λόγια τα ομαδικά μαθήματα φωνητικής είναι λύση ανάγκης. Αυτό βολεύει τους εκάστοτε ιδιοκτήτες ωδείων και σχολών γιατί μειώνουν το κόστος και τό κάνουν ελκυστικότερο στους ανθρώπους με περιορισμένη οικονομική δυνατότητα.  Οι συνέπειες όσο αναφορά την παρακολούθηση τους είναι από στασιμότητα ως και φωνητική ζημιά. Αν λοιπόν βρίσκεσαι στο δίλημμα να επιλέξεις ένα ομαδικό μάθημα φωνητικής,(κυρίως για οικονομικούς λόγους) η ένα ιδιαίτερο μάθημα φωνητικής, υπάρχουν οι εξής επιλογές. Η μια είναι να περιμένεις λιγάκι ώστε να έχεις το κατάλληλο ποσό για να ξεκινήσεις ιδιαίτερα. Η άλλη να κάνεις λίγότερα μαθήματα από ένα την εβδομάδα. Μπορεί στην αρχή να μην καταλαβαίνεις τις συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής αλλά να είσαι σίγουρος ότι θα σε προστατέψει στην υγεία σου. Και φυσικά η εξέλιξη σου θα είναι πολύ πιο ραγδαία.  Ετσι θα φτάσεις πολύ πιο σωστά στο επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι να κάνεις αυτό που αγαπάς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο! Να τραγουδάς και να δίνεις φωνή στην ψυχή σου!

Σπυρίδων Γαβρίλης – καθηγητής φωνητικής

http://www.spiridwn.blogspot.gr/

τηλ 6938859071

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s